kontakt@psychologiawilka.pl     tel. 603-899-222 (jeśli nie odbieram, proszę o SMS)

Niebieski żółty wiosenny reklamowy Wpis na Instagram (Instagram Post)

Czy osoby z ADHD/ASD mogą mieć przyjaciół? Fakty, wyzwania i nadzieja

Hej Wilku!

Przyjaźń to jeden z najważniejszych elementów życia społecznego. Dla wielu osób z ADHD (zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi) oraz ASD (zaburzeniami ze spektrum autyzmu) budowanie i utrzymywanie relacji przyjacielskich bywa trudniejsze, ale absolutnie możliwe. W tym artykule wyjaśniamy, z jakimi wyzwaniami mierzą się osoby neuroatypowe, jakie mają mocne strony i jak można wspierać je w tworzeniu wartościowych przyjaźni.


Spis treści

    • Wstęp: Przyjaźń w życiu osób z ADHD/ASD

    • Wyzwania w relacjach przyjacielskich

    • Mocne strony osób z ADHD i ASD jako przyjaciół

    • Jak wspierać budowanie przyjaźni?

    • Podsumowanie: Prawdziwa przyjaźń jest możliwa

Przyjaźń w życiu osób z ADHD/ASD

Przyjaźń to nie tylko wsparcie emocjonalne, ale też źródło satysfakcji i poczucia przynależności. Osoby z ADHD i ASD, podobnie jak każdy, mają potrzebę bliskości i akceptacji, choć często realizują ją w nieco inny sposób niż osoby neurotypowe.

Wyzwania w relacjach przyjacielskich

ADHD:

    • Osoby z ADHD mogą mieć trudności z utrzymaniem regularnych kontaktów, zapominaniem o spotkaniach czy szczegółach z życia przyjaciół.

    • Często wykazują impulsywność, zmienność nastrojów oraz nieregularność w komunikacji, co bywa mylnie odbierane jako brak zaangażowania.

    • Lęk społeczny i obawa przed odrzuceniem mogą utrudniać inicjowanie nowych znajomości.

ASD (Spektrum autyzmu):

    • Osoby w spektrum autyzmu mogą mieć trudności z rozumieniem niewerbalnych sygnałów, interpretacją emocji innych i stosowaniem niepisanych reguł społecznych.

    • Ich interakcje bywają postrzegane jako sztywne lub nietypowe, co utrudnia nawiązywanie i utrzymywanie przyjaźni.

    • Wąskie, intensywne zainteresowania mogą jednak stać się mostem do budowania relacji z osobami o podobnych pasjach.

Mocne strony osób z ADHD i ASD jako przyjaciół

    • Kreatywność i entuzjazm – osoby z ADHD potrafią inspirować innych swoją energią, spontanicznością i nietuzinkowym podejściem do życia.

    • Wysoka wrażliwość i empatia – intensywne przeżywanie emocji sprawia, że mogą być lojalnymi i oddanymi przyjaciółmi.

    • Szczerość i autentyczność – osoby w spektrum autyzmu często są szczere, wierne swoim wartościom i nie udają w relacjach.

    • Głębokie zainteresowania – wspólne pasje mogą być fundamentem trwałych przyjaźni, zwłaszcza w środowiskach tematycznych lub online.

Jak wspierać budowanie przyjaźni?

    • Edukacja i zrozumienie – warto rozmawiać o ADHD/ASD, tłumaczyć bliskim, skąd biorą się pewne zachowania i jak można je wspólnie przepracować.

    • Konkretny przekaz i jasne zasady – osoby z ASD lepiej funkcjonują w relacjach, gdy wiedzą, czego się od nich oczekuje i jakie są zasady kontaktu.

    • Wspólne zainteresowania – kluby, grupy wsparcia czy internet to doskonałe miejsca do poznawania ludzi o podobnych pasjach.

    • Wsparcie specjalistów – terapeuci, nauczyciele i rodzina mogą pomóc w rozwijaniu kompetencji społecznych i budowaniu pewności siebie.

Podsumowanie: Prawdziwa przyjaźń jest możliwa

Osoby z ADHD i ASD mogą mieć przyjaciół i budować wartościowe, trwałe relacje. Choć napotykają na specyficzne trudności, ich autentyczność, pasja i wrażliwość są ogromnym atutem w przyjaźni. Kluczem jest wzajemne zrozumienie, akceptacja różnic i wsparcie w rozwijaniu umiejętności społecznych. Prawdziwa przyjaźń nie zna granic neurotypowości – wymaga tylko otwartości i empatii.

ADHD a przyjaźń, ASD a relacje społeczne, autyzm i przyjaźń, czy osoby z ADHD mogą mieć przyjaciół, przyjaźń w spektrum autyzmu, wsparcie w relacjach ADHD ASD.

 

Udostępnij

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Threads
X
Nowe wpisy
Picture of Hej Wilku :)

Hej Wilku :)

TO WSPANIALE, ŻE TU JESTEŚ!
Nazywam się Marta Wilk-Kozieł.

Jestem psychologiem i psychoterapeutą integracyjnym (łączącym szkoły psychoterapii- CBT, Gestalt, Psychodynamicznej – pracujący w III fali terapii). Pracuje w pracy terapeutycznej indywidualnie, grupowo, w terapii par, konsultacyjnie, diagnostycznie z osobami neuroróżnorodnymi m.in z ADHD i ASD - jest to temat bardzo bliski mojego serca :)